zondag 1 april 2018

Sophie’s choice: de slechtste 1 aprilgrap

Je kent het verhaal natuurlijk van de keuze die Sophie moest maken. De dronken SS-officier op het perron van Birkenau vraagt haar in de woorden van Jezus ‘laat de kinderen tot mij komen’ om een van haar kinderen af te staan. Eva gaat naar de gaskamer. Het is het donkerste momenten het boek. Maar is het waar?

Ja ik begrijp dat het gehele boek fictie is, maar laten we het eens als feit bekijken. Sophie vertelt aan Stingo - die dodelijk verliefd op haar is - dat zij op 1 april 1943 met de trein op het perron in kamp Birkenau aankomt. Dat kan al niet. De spoorlijn naar Birkenau is pas in het voorjaar van 44 in bedrijf genomen. De overgrote meerderheid van de Joden die zijn vermoord moesten van Auschwitz-station te voet naar Birkenau.

Maar de belangrijkste vraag is, klopt het verhaal van de keuze die Sophie moet maken wel? Is het echt gebeurd? Ik denk van niet. In het boek vertelt de schrijver meerdere keren dat het april fools day is als Sophie haar kind moet afstaan. De SS’er houdt haar niet voor de gek,

Ik denk dat de schrijver dat doet omdat het verhaal van de keuze van Sophie helemaal niet waar is. Het is fictie binnen fictie. Sophie creeert doelbewust een schijnwereld, net als haar joodse vriend ongewild doet. Hij is schizofreen. Hij beweert dat hij aan de universiteit werkt en de Nobelprijs gaat winnen. Hij gelooft in zijn schijnwereld. Sophie maakt haar eigen lijdensverhaal. Of heb ik dit allemaal verzonnen? Google maar eens.