woensdag 3 januari 2018

Jezus en Socrates

In de duinen kom vaak Leo tegen. Leo probeert mensen te laten weten dat Jezus van je houdt. Jezus is liefde. Hij houdt volgens Leo van iedereen. "Ook van al die kleine Chineesjes die iedere minuut geboren worden?" Vraag ik hem. "Natuurlijk" zegt Leo.

Als ik Jezus was zou me dat toch gauw gaan vervelen. Weer zo'n klein Chineesje, weer één en weer één. Van Jezus wordt som beweerd dat hij niet heeft bestaan. Hij heeft zelf niks nagelaten zeggen ze. En Socrates dan? Vraag ik ze. Ik hoor je nooit zeggen dat Socrates nooit heeft bestaan. 

Ik ben meer van de school van Socrates dan van Jezus. Elke handeling zou volgens Socrates gebaseerd moeten zijn op rechtvaardigheid. Rechtvaardigheid is de enige morele waarde die in zichzelf goed is. Dat geldt nu eenmaal niet van liefde. Te veel liefde bijvoorbeeld kan veel kwaad doen. Van rechtvaardigheid kun je nooit genoeg hebben. Het leven moet eerlijk zijn.