zondag 19 juni 2016

Ik lees 2,3 boek per jaar

Per hoofd van de bevolking, kopen Nederlanders 2,3 boeken per jaar. Maak je daar nou eens een voorstelling van. Je gaat na twee boeken weer naar de boekhandel en je scheurt dan van je nieuwe aankoop 2/3 af. Je hoeft ook niet te weten hoe het afloopt. Kees Fens zei al dat je best een boek halverwege kunt wegleggen om er dan zelf een eind bij te bedenken. 

Maar! Nu komt het. Nederlanders lezen gemiddeld 10 boeken per jaar. En met bibliotheken gaat het niet goed. Waar halen ze dan die 7.7 boeken vandaan? Het kan bijna niet anders dan dat elk gekocht boek ruim vier keer wordt gelezen. Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Het wordt nog ingewikkelder als je eens naar je boekenkasten loopt en kijkt welke boeken je nog moet lezen. Dan denk je toch er zijn leugens, grotere leugens en statistieken. 

Weet je wat ik denk? Dat er een enorme zwarte handel in boeken is. Of, wat ook kan is dat mensen liegen als ze gevraagd worden hoeveel boeken ze per jaar lezen. Dan zeggen ze, nou tien of zo. Maar in werkelijkheid lezen ze 2,3 boek per jaar. Vrouwen fictie, mannen non-fictie. 

Nu lees ik in werkelijkheid 2,3 boek per week. Dat betekent dus dat ik word gecompenseerd door 51 mannen die nooit een boek lezen.