dinsdag 10 november 2015

Das Mag

Nog acht dagen te gaan voor de werving van 800 medeoprichters van een nieuwe uitgeverij. Das Mag gaat weinig boeken uitgeven maar wel in een mooi design en betaalt de schrijver 5% meer (dat is 50% meer van 10 naar 15%). Je krijgt er het e-book gratis bij, zodat je je prachtige designboek niet zelf hoeft te lezen. Boeken zijn kennelijk om in de kast te zetten. Ik begrijp die filosofie niet helemaal. 

Een boek is immers om te lezen. Moderne boeken zijn vooral gelumbackt, losse vellen aaneen gelijmd. Die lees ik net zo lief op de e-reader. Ik neem aan dat Das Mag boeken weer gaat brocheren, naaien en inbinden met een mooie vouw tussen de rug en het plat. Fraai, maar ik zou dat toch willen reserveren voor bijzondere uitgaven, een ornithologisch boek bijvoorbeeld en niet voor een boek van Arjen Lubach die in het fonds van Das Mag zit. Die lees je een keer en dan is een e-book wat mij betreft al oké. Ik wil geen fraaie Lubach in de kast. En ook geen ingebonden Walter van den Berg. Lumbacken die handel en digitaliseren. 

Das Mag is geen goed plan. En mooie boeken worden ook door andere uitgevers gemaakt. Maar het geeft weer wat reuring.