vrijdag 1 mei 2015

Fakebook

Ik zit sinds enkele dagen op FB. De uitnodigingen stroomden binnen, van weet ik wie. 25 vrienden leek me wel overzichtelijk. Dus daar ben ik gestopt. Nu komt er een uitnodiging van Dirk Jan R. Hij heeft 1826 vrienden en wil ook nog mij erbij. 1826! Dan krijg je elke minuut een bericht van je vrienden. Dat is een dagtaak om bij te houden. Maar misschien zet hij ze wel uit of zoiets.

Waarom wil zo iemand nog meer vrienden? Rupsje nooit genoeg? Ik krijg toch sterk de indruk dat voor deze mensen Facebook geen vriendenplatform is, maar een medium om jezelf te profileren. Een extra marketingplatform. Nieuw boek? Hadsekidee direct in de groep gooien. De vrienden rennen als lemmingen naar de boekhandel. Erg leuk. Maar ik stel voor dat hij mij dan maar betaalt om vriend te worden. 

Want wat moet ik met zijn vriendschap? Hij zal echt niet naar mij omkijken. Ik word een van de 1826 mensen die hem moeten bewonderen. Daar pas ik voor.