vrijdag 30 januari 2015

Zahzah is gaga

Toen ik studeerde zag ik ook wel jongens op de manier van Tarik Z. ontsporen. Ze waren dan wel niet niet gewelddadig maar zaten ook vol waan en complottheorieën. Ze zaten weken op hun kamer te lezen en als ze er eenmaal weer uitkwamen hadden ze een waandenkbeeld ontwikkeld over de wereld. Volkomen monomaan. Ze snapten precies hoe de wereld in elkaar zat en door wie de wereld werd gerund. Vrijmetselaars, grootkapitaal, metabletica noem maar op, you got it. Ze zagen allerlei dingen die ik niet zag. Ik vond dat altijd wel beangstigend - ik was dan zelf bang de controle te verliezen - en tegelijkertijd bewonderenswaardig. Zij snapten de wereld volkomen, ik niet. Maar vreemd waren ze wel geworden. Later verdwenen ze natuurlijk in de psychiatrie. Ze hadden helemaal niets van de wereld begrepen. Zahzah is ook zo'n een triest figuur.

Ik neem aan dat Tarik Z. ook zo'n monomaan verhaal wilde vertellen op tv met tot slot het weerbericht:

Overwegend mistig met hier en daar een kogelregen