vrijdag 23 januari 2015

Illegale e-books

Negen van de tien boeken op een e-reader zijn illegaal gedownload. Bezitters van een e-reader kopen dus nauwelijks e-boeken. Ik begrijp dat laatste wel want je hebt niet veel in handen als je zojuist 10 euro hebt gedokt voor een e-boek. Het geeft het gevoel van 'zonde van mijn geld'. Ook al is dat gevoel onjuist.

Ik heb toch sterk de indruk, maar ik kan me vergissen, dat de uitgever er ruim aan verdient. Een e-boek is zo gemaakt van de bestaande tekst. De auteur krijgt 10%, 90 % is dan voor de uitgever. Of vergis ik me? Maar vrijwel niemand koopt dus een digitaal boek. Dus doet het voor de verkoop meer kwaad dan goed, zou je denken. Een schrijver wil gelezen worden, maar liever nog leven van zijn werk. Hij verdient 0,0 aan een illegaal gedownload boek.

En wordt hij gelezen? Dat is nog maar de vraag: de indruk bestaat dat digitale boeken veel minder goed gelezen worden dan papieren boeken. Daarin kan dan weer meespelen dat de lezer niks heeft betaald voor het boek en er dus minder energie in steekt. En zo is het verhaal weer rond, want als het boek niet gelezen wordt is het ook geen grote ramp als het illegaal is gedownload.