donderdag 10 juli 2014

Ik ben Gerrit ....

Ik moest glimlachen om een overlijdensadvertentie in NRC. Ohhh, dat mag niet. Maar het ging me niet om de dood maar om de naam. Overleden is Prof. Den Boef, voornaam Gerrit. Gerrit den Boef. Als er één boevennaam is in ons land is het wel Gerrit. Daarom moest ik dus lachen.

Niet alleen de zanger Gerrit steelt als de raven, ook de inbreker bij zuster Clivia heet Gerrit en ik geloof zijn opa ook bij wie Gerrit in opleiding was.  Dan is er ook nog de film Mijn opa de bankrover, ook al een Gerrit. Trouwens mijn opa heette ook Gerrit. Gerrit Maas. En mijn opa was alles behalve een boef.

Maar ik neem aan dat de ouders van Gerrit den Boef bij zijn geboorte ook niet konden weten dat je een Den Boef geen Gerrit moet noemen. Alle boeven heten namelijk nu Gerrit!