dinsdag 24 juni 2014

Het grote brooddilemma

Bij de bakker worstelt een klant voor mij met een groot dilemma. Bij de twee broden die ze koopt, krijgt ze een derde brood gratis. Maar het past niet in de diepvries en als kleine eter kan ze het derde brood ook niet opeten. Ze heeft veel liever een andere aanbieding, maar die is er niet.

De vrouw zwoegt zichtbaar met dit brooddilemma. Ik zou zeggen wat je niet op krijgt, ga je niet kopen. Dat is verspilling. Eenvoudig genoeg. Maar niet voor deze dame. Ze krijgt het derde brood immers gratis. En dat laat de Nederlandse huisvrouw niet lopen. Ik zie de vrouw twijfelen tussen ‘laat ik het brood liggen’ of ‘ga ik het straks weggooien’. In eerste instantie zegt ze ‘nee, laat u maar.’ Maar als de tas ingepakt wordt, is de verleiding te groot en wil ze toch het derde brood erbij.

Voor mijn geestesoog zie ik een boer die zaait, een dorsmachine die oogst, een meelfabriek die maalt, een bakker die bakt en een Hollandse huisvrouw die over drie dagen een brood in de afvalbak gooit.