donderdag 6 maart 2014

Heb ik weer

Loop ik rustig te kuieren met Puck komt mij een Katwijkse jongen tegemoet met twee honden. Hij valt met de deur is huis: "Laat U Jezus toe in uw leven?
"Hoe bedoel je?" vraag ik
Hij laat zich niet door vragen uit het veld slaan: "Bent u gezond?"
"Ik ben gezond", zeg ik, ik ga hem niet vertellen dat ik knettergek ben.
"Dat is mooi", zegt hij. "Anders zou ik voor u bidden. Laatst liep ik lang de Rijn", vervolgt hij. "Er was een vrouw met buikpijn." Hij maakt een draaiende beweging met zijn hand over zijn eigen buik. "Ik heb voor haar gebeden en het was over."
"En gisteren..." vervolgt hij
Ik zeg: "Maar er gaan ook mensen dood die ziek zijn."
Natuurlijk zegt hij. "Maar het is de opdracht van Jezus om mensen te genezen."
 
"Bent u christen?" vraagt hij
"vroeger, zeg ik, toen ik kind was."
Wat ben u nu?
Agnost zeg ik dan maar
"Wat is een agnost? vraagt hij.
"Je weet toch wel wat een agnost is zeg ik,....
"Ik ga voor u bidden zegt hij en hij begint zonder schroom: "Heer, schepper van het universum, schepper van alles wat hier is. Geef ons een teken van uw macht."
"Zo dat was het," zegt hij. Amen is er niet bij.

Ik zie dat er een gemeen takje in de achterpoot van zijn hond zit. Ik zeg hem: "Er zit een takje in zijn poot. Zou je niet eens wat beter voor je hond zorgen dan voor mensen te bidden."
Dan schiet hij eindelijk in de lach.