woensdag 20 november 2013

Offerti (2): geld verdienen aan de crisis

Offerti is een bedrijf van Sien en Koen van Santvoord. Je kunt voor circa 30 euro het recht kopen om ongeveer drie offertes uit te brengen voor freelance-opdrachten. Ik ben er helaas in getrapt. De eigenaren weigeren je te vertellen hoe groot de concurrentie is. Ik weet het nu: voor een schrijf-opdracht van circa 300 euro had de opdrachtgever 100 offertes gekregen.

"Ik denk dat ik nu wel 100 offertes binnen heb die goedkoper zijn inclusief interviews."

Ik had 500 euro geoffreerd voor het meeschrijven aan een autobiografie van 75 pagina's met twee interviews. En wel voor een volstrekt ongeoefende schrijver. Stel dat je er een uur per pagina mee bezig bent, dan verdien je dus nog geen 7 euro per uur bruto. Let wel: de man had zelfs geen idee hoe hij het boek moest gaan indelen. Maar er was aanbod genoeg voor hem. Er zijn kennelijk genoeg schrijvers die volledig aan de grond zitten.

Ik heb vooral geprobeerd op de rem te trappen en de opdrachtgever te vertellen dat een boek in zijn geval wellicht niet het allerbeste idee was. Dat er honderdduizenden mensen zijn zoals hij. En zeker niet als je ook geen idee hebt wie het gaat lezen. Dat is het beste recept voor een teleurstelling.

En jij?
100 offertes voor een opdracht van een paar honderd euro. Alle schrijvers hebben ongeveer tien euro betaald voor deze offerte, dat is dus 1000 euro 'kassa' voor Offerti. Voor zo'n kleine opdracht. De kans is één op honderd dat je de opdracht krijgt. Straks heb je 1000 euro uitgegeven voor die ene opdracht van 300 euro! Ik zou zeggen Offerti, niet doen, hou je geld in je zak. Daar kun je tenminste brood voor kopen.