zaterdag 9 november 2013

Barryl Biekman

Barryl Biekman van de Stichting Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden. 'We gaan wetenschappers en deskundigen oproepen om te bewijzen dat Zwarte Piet racisme is.'

Dat lijkt me nou een mooie klus voor Roos Vonk en Diederik Stapel. Maar serieus: sinds wanneer bewijzen wetenschappers iets? En bovendien hoe verloopt dan zo'n bewijs. Wel dat gaat als volgt:

Eerst stellen onderzoekers criteria op over wat racisme is. Vervolgens toetsen de onderzoekers Zwarte Piet aan deze criteria en hops! Zwarte Piet is racisme. Het probleem van dit onderzoek zit natuurlijk altijd in de criteria, want die zijn op zichzelf niet bewijsbaar.

En dan nog. De Nederlandse bevolking roept vervolgens "Boeie! Ik vier Sinterklaas op mijn manier". We gaan naar de VN, die zegt: "Rutte je moet dat feest verbieden". Rutte zegt: "Ik bemoei me niet met wat er achter de voordeur gebeurt." En we zijn ook weer klaar met deze discussie.

Verbod?
Nee, je moet geen wetten maken die je niet kunt handhaven. Daar gaat de eerste kamer zeker voor liggen. Dan zegt voortaan elke fietser zonder licht tegen oom agent: "Ga jij lekker Zwarte Pieten vangen."