zondag 28 oktober 2012

Ontstemd

Ik ben ontstemd. Een uitgeverij gaat mijn bloemlezingen bloemlezen. En dat mag.

Vanaf 1996 heb ik een viertal literaire bloemlezingen over schaatsen samengesteld. Dat was een hoop werk. Maanden lang zoeken in boeken en bundels. Ik heb de rechten op de samenstelling van elke bundel afzonderlijk, maar niet over het geheel. Ze kunnen dus rustig uit elke bloemlezing een aantal verhalen nemen en daarvan weer een nieuw boek maken. Twee keer zuchten en je hebt een nieuwe bundel. Ik had het graag zelf gedaan op termijn.

Er verschijnt deze winter dus een boek met een keuze uit de verhalen die ik bij elkaar heb gezocht. Ik heb nog voorgesteld co-auteur te worden, maar nee. Ik word bedankt in het dankwoord. Waarvoor bedankt? Ik ben het er niet mee eens. Maar juridisch valt er niets tegen te ondernemen.