donderdag 28 april 2011

Roken, zitten en zuipen


Het beste bestaan is het meest dodelijk: roken, zitten en zuipen en je hebt de drie belangrijkste doodsoorzaken te pakken. Je moet verder een laag loopvermogen hebben (Foekje moest het hebben van haar loopvermogen). Afijn, ik heb geen idee wat een hoog of laag loopvermogen is. Het is genetisch bepaald, dat wel. Het is niet trainbaar. Onderzoek heeft aangetoond dat ratten met een hoog loopvermogen veel fitter en gezonder waren dan ratten met een laag loopvermogen, terwijl beide groepen niet trainden. Je moet lopen, niet fietsen want dan zit je weer.

Ik heb nog een heel leven voor de boeg, want loopvermogen - als dat betekent aanleg voor hardlopen - dat heb ik wel. Toen ik nog jong en lelijk was, liep ik de tien in 40 minuten.
Vroeger wisten ze het wel, ze zochten compensatie in het roken. Jaap Eden die had loop-, rook en drinkvermogen. Hij zoop de lekbakken leeg in de Haarlemse kroegen en altijd een sigaar in zijn mond toen hij nog schaatste. Toen Eden zo oud was als ik was hij al drie jaar dood.