zaterdag 27 november 2010

Schrijverstegels Oegstgeest schrijversdorp


De gemeente Oegstgeest eert haar schrijvers met een schrijverstegel in de stoepen in het winkelgebied. Ik lig er - gelukkig - niet bij, omdat ik me zelden met lokaal nieuws bezighoud. Het initiatief is me totaal ontgaan. Ik lig dus niet op straat, want je moest je daarvoor opgeven (sic!). De gemeente weet dus kennelijk ook niet welke schrijvers in hun dorp/stad wonen. Ik sta dus ook nooit in de lokale sufferdjes, terwijl mijn biografie over Foekje Dillema bijvoorbeeld landelijk groot nieuws was.

Nou weet ik ook niet zo precies welke schrijvers in Oegstgeest wonen en van degenen die op straat liggen ken ik alleen Hans Maarten van den Brink. Zou ik op een tegel willen? Ik weet het niet. Dan lopen de mensen dagelijks letterlijk over je heen en een lokale straathond draait en stevige drol op je silhouet. En als het sneeuwt moet je zelf zorgen dat je zichtbaar blijft.

Wie ligt er op straat? Henk Wesseling, Martha Heesen, Hans Ulrich, Dick Knook, Jacqueline Zirkzee, Hans Maarten v.d. Brink, Hans Ludo van Mierlo, Teun Klumpers en Ronald Da Costa.

Wat zijn de criteria? Je moet in Oegsgeest wonen (of gewoond hebben) minimaal drie boeken geschreven hebben, uitgegeven bij een uitgever en wetenschappelijke boeken tellen niet mee. Daar voldoe ik ruim aan.

Maar het is geen mooi project. En de gemeente had zich moeten beperken tot de grote namen (Wolkers, Bastet, Hotz). Ik kan me toch niet meten met Wolkers.